افزودنی های بتن و ارتقای کیفیت

افزودنی های بتن و ارتقای کیفیت

در این بخش به معرفی افزودنی های پر کاربرد بتن آماده پرداخته و اثرات مفید آنها در راستای ارتقای کیفیت و تولید محصولات جدید بتنی را به طور کامل شرح می دهیم. ارتقای کیفیت و دوام بتن آماده مستلزم مصرف افزودنی ها بوده که روز به روز در حال توسعه و ارتقا می باشند.

 

روان کننده ها :

کاربرد این محصول افزایش کارایی و روانی بتن در شرایط مختلف می باشد. یک محصول استراتژیک و حیاتی که مستقیما با کیفیت بتن سازه و در نتیجه با جان و مال مردم در ارتباط است. این محصول میتواند بخش عظیمی از مشکلات اجرایی بتن ریزی را برطرف سازد. یکی از مهم ترین دلایل ضعف سازه افزودن آب به بتن در حال تخلیه جهت افزایش روانی ، سهولت پمپاژ ، جای دهی و صاف کردن سطوح و سهولت کار با بتن می باشد. جلوگیری از افزودن آب به بتن درحال تخلیه خدمتی بزرگ به صنعت ساختمانی بوده و تنها راه حل استفاده از روان کننده می باشد.

روان کننده ها به طور کلی به دو دسته کاهنده آب (water reducer) و روان ساز (liquifier) تقسیم می شوند. فوق روان کننده های کاهنده آب جدید ترین نسل مواد پلیمری هستند که با توجه به قدرت زیاد آنها در باردار کردن ذرات سیمان می توانند بتن های با نسبت آب به سیمان بسیار کم (0.37) را به جریان در آورده و باعث افزایش قابل توجه کارایی و روانی آنها شوند. رایج ترین نوع آن فوق روان کننده های پلی کربوکسیلات می باشند که امکان تولید و تحویل محصولات بتنی بسیار کارآمد و متنوعی فراهم کرده اند. نسل قدیمی تر و ارزان قیمت روان کننده ها با قابلیت افزایش اسلامپ بتن با نسبت آب به سیمان بیش از 0.48 همچنان در حال خدمت رسانی به صنعت ساختمانی هستند. این روان ساز ها بر پایه لیگنوسولفونات یا نفتالین تولید شده و خواص دیرگیری یا زودگیری را در بتن ایجاد میکنند. ترکیبات روان کننده های نسل جدید و قدیم محصولات کارآمد و متنوعی را در اختیار خریداران قرار داده که با توجه به شرایط اجرایی پروژه ها از لحاظ اقتصادی کاملا توجیه پذیر هستند. روان کننده های بر پایه ملامین تقریبا دیگر استفاده نمی شوند.

 

در حال توسعه ….