علل عدم اعتماد عمومی به کیفیت سازه ها در ایران و روش های ارتقای آن

علل عدم اعتماد عمومی به کیفیت سازه ها در ایران و روش های ارتقای آن

در صنعت ساختمان سازی همیشه قیمت ، کیفیت و اهمیت محصول مورد توجه مصرف کنندگان می باشد. محصولی مانند آرماتور  یا بتن سازه ای بدلیل رابطه مستقیم با جان و مال مردم اهمیت زیادی داشته و هیچ گونه ریسک و سهل انگاری در این مورد قابل پذیرش نمی باشد. همچنین کیفیت و قیمت بتن آماده به یکدیگر وابسته بوده و نمی توان کیفیت محصول را فدای قیمت ارزان تر نمود. حقیقت امر اینگونه است که مردم ایران به کیفیت ساخت و ساز خانه ها اعتماد چندانی نداشته و با کوچک ترین لرزش ، خانه های خود را ترک می کنند. علت این امر مشخص نبودن کیفیت ساخت سازه می باشد. به بیان دیگر می توان گفت که سازه ها شناسنامه دقیق اجرایی ندارند.

 

شناسنامه سازه :

در شناسنامه ساختمان باید نام آرماتور بند تا بالاترین مسئول اجرایی سازه به همراه میزان آموزش ها و درجه صلاحیت این افراد مشخص شده باشد. همچنین تمامی مشخصات مصالح مصرفی شامل کیفیت آرماتور ها ، آهن آلات ، جوش و اتصالات ، مصالح بنایی ، بتن سازه ای و … باید کاملا مستند باشد. همچنین نتایج بازرسی های دستگاه نظارت بر اجرا باید به طور کامل ثبت و بایگانی شود. ارائه این همه مدرک و اسناد ساختمانی به خریداران کار صحیحی نیست ولی باید شرکت های خصوصی وظیفه شناسنامه دار کردن سازه ها را بر عهده داشته تا به خریداران مدرکی ارائه شود که تایید کننده کیفیت سازه و ایمنی آن است.

 

علل کمبود کیفیت :

آیا سازه های شهری واقعا قابل اعتماد هستند ؟ 

مراحل ساخت یک سازه شامل مطالعات و آزمایشات ژئوتکنیکی و شناسایی خاک بستر ، طراحی معماری ، طراحی سازه ای ،  تخریب و گودبرداری ، آرماتوربندی ، نصب اسکلت ، بتن ریزی و نازک کاری و غیره  می باشد.

– نتایج آزمایشات ژئوتکنیکی توسط آزمایشگاهها و شرکت هایی ارائه می شود که تایید صلاحیت شده اند . بنابراین در صورت نظارت دقیق بر سلامت ابزارآلات و صحت انجام محاسبات و نتایج آزمایشات مشکلی در این بخش وجود ندارد.

– مهندسین طراح ساختمان سال هاست از نرم افزار ها و آئین نامه های روز دنیا در تحلیل و طراحی ساختمان های ایرانی استفاده کرده و ایراد های طراحی سازه به حداقل رسیده است. در این حوزه می توان گفت که مهندسین طراح باید اطلاعات خود را در زمینه اجرایی طرح های عمرانی و مشکلات آن ارتقاع دهند. زیرا برخی از مسائل اجرایی وجود دارد که در صورت عدم توجه طراح باعث بروز مشکل خواهد شد. مثلا برخی از مهندسین طراح اطلاعات کافی نسبت به تاثیرات نوع روان کننده بر کارایی و مقاومت نهایی بتن ندارند بنابراین نمی توانند نظر درستی نسبت به انتخاب نوع روان کننده برای حل مشکلات اجرایی بدهند.

– وجود ایراد های اجرایی که ناشی از نظارت بر عملکرد و آموزش ضعیف پرسنل اجرایی ساختمان می باشد غیر قابل انکار است. پرسنل اجرایی مانند آرماتور بند ، لوله کش و … همواره باید آموزش های لازم را گذرانده تا با کنترل های بیشتر شاهد بهبود کیفیت اجرا در بخش های مختلف مانند جوشکاری ، آرماتور بندی ، بتن ریزی ، دیوار چینی ، لوله کشی و … باشیم.

– در صنعت بتن آماده چند عامل میتواند باعث افت کیفیت نهایی بتن سازه ای شود. عامل اول تولید بتن غیر استاندارد با طرح اختلاط نادرست و مصالح غیر استاندارد است. در خصوص کارخانه هایی که پروانه تولید بتن آماده استاندارد را داشته باشند سازمان ملی استاندارد ایران نظارت ها و کنترل های حداقلی را جهت جلوگیری از افت کیفیت بتن آماده انجام می دهد. همچنین سازمان نظام مهندسی و آزمایشگاه های همکار استاندارد مسئول تست مقاومت بتن ارسال شده به پروژه ها بوده و کیفیت بتن در حال تخلیه تا حدی کنترل می شود.

 

در حال توسعه …